آخرین مهلت ارسال مقالات برای دوره ۵ -شماره ۱۵ -تابستان ۱۴۰۴:
(۱۵ شهریور ماه ۱۴۰۴)
تحلیل کاربردهای هوش مصنوعی در طراحی و توسعه بازی های ویدیویی
دوره و شماره : آماده انتشار
1 دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ورامین، تهران، ایران
2 دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ورامین، تهران، ایران
3 دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ورامین، تهران، ایران
چکیده :
در سالهای اخیر، صنعت بازیهای ویدیویی بهعنوان یکی از پویاترین و سودآورترین شاخههای فناوری اطلاعات و سرگرمی دیجیتال، دستخوش تحولات چشمگیری شده است. در این میان، هوش مصنوعی بهعنوان یکی از فناوریهای بنیادین قرن بیستویکم، تأثیر عمیقی بر طراحی، توسعه و تجربه کاربران در بازیها گذاشته است. استفاده از الگوریتمهای پیشرفته هوش مصنوعی، نظیر یادگیری ماشین، یادگیری تقویتی، شبکههای عصبی مصنوعی و الگوریتمهای ژنتیک، به توسعه بازیهایی منجر شده است که نه تنها پیچیدگی و واقعگرایی بیشتری دارند، بلکه توانایی پاسخدهی و سازگاری با رفتار و ترجیحات بازیکنان را نیز دارا هستند. هدف این مقاله، تحلیل دقیق کاربردهای مختلف هوش مصنوعی در مراحل گوناگون طراحی و توسعه بازیهای ویدیویی است. بدین منظور، ضمن مرور ادبیات نظری و پیشینه پژوهشهای پیشین، کاربرد AI در حوزههایی نظیر هوشمندسازی شخصیتهای غیرقابلبازی (NPCها)، تنظیم پویا و خودکار سطح دشواری، طراحی روایتهای تعاملی و چندمسیره، شخصیسازی تجربه کاربری، و تحلیل دادههای رفتاری بازیکنان مورد بررسی قرار گرفته است. علاوه بر آن، نقش AI در بازیهای چندنفره آنلاین، تشخیص تقلب، تطبیق هوشمند بازیکنان و مدیریت اقتصاد درونبازی نیز تحلیل شده است.
در سالهای اخیر، صنعت بازیهای ویدیویی بهعنوان یکی از پویاترین و سودآورترین شاخههای فناوری اطلاعات و سرگرمی دیجیتال، دستخوش تحولات چشمگیری شده است. در این میان، هوش مصنوعی بهعنوان یکی از فناوریهای بنیادین قرن بیستویکم، تأثیر عمیقی بر طراحی، توسعه و تجربه کاربران در بازیها گذاشته است. استفاده از الگوریتمهای پیشرفته هوش مصنوعی، نظیر یادگیری ماشین، یادگیری تقویتی، شبکههای عصبی مصنوعی و الگوریتمهای ژنتیک، به توسعه بازیهایی منجر شده است که نه تنها پیچیدگی و واقعگرایی بیشتری دارند، بلکه توانایی پاسخدهی و سازگاری با رفتار و ترجیحات بازیکنان را نیز دارا هستند. هدف این مقاله، تحلیل دقیق کاربردهای مختلف هوش مصنوعی در مراحل گوناگون طراحی و توسعه بازیهای ویدیویی است. بدین منظور، ضمن مرور ادبیات نظری و پیشینه پژوهشهای پیشین، کاربرد AI در حوزههایی نظیر هوشمندسازی شخصیتهای غیرقابلبازی (NPCها)، تنظیم پویا و خودکار سطح دشواری، طراحی روایتهای تعاملی و چندمسیره، شخصیسازی تجربه کاربری، و تحلیل دادههای رفتاری بازیکنان مورد بررسی قرار گرفته است. علاوه بر آن، نقش AI در بازیهای چندنفره آنلاین، تشخیص تقلب، تطبیق هوشمند بازیکنان و مدیریت اقتصاد درونبازی نیز تحلیل شده است.
کلمات کلیدی :
هوش مصنوعی، بازیهای ویدیویی، یادگیری ماشین، تعامل بازیکن، طراحی بازی
هوش مصنوعی، بازیهای ویدیویی، یادگیری ماشین، تعامل بازیکن، طراحی بازی
-
261