آخرین مهلت ارسال مقالات برای دوره ۵ -شماره ۱۴ -بهار ماه ۱۴۰۴:
(۱۵ خرداد ماه ۱۴۰۴)
سیستمهای توصیهگر و کاربرد آنها در اینترنت اشیاء
دوره 4، شماره 13، 1403، صفحات 1 - 12
1 موسسه آموزش عالی غیردولتی انتفاعی لامعی گرگانی،،گرگان،ایران
2 گروه مهندسی کامپیوتر،دانشگاه ملی مهارت،تهران، ایران
چکیده :
اینترنت اشیاء مفهومی جدید در دنیای فناوری و ارتباطات است. به¬صورت خلاصه اینترنت اشیاء فناوری مدرنی است که در آن برای هر موجودی (انسان، حیوان و یا اشیاء) قابلیت ارسال داده از طریق شبکههای ارتباطی، اعم از اینترنت یا اینترانت، فراهم میگردد. فرآیند ارسال دادهها در فناوری اینترنت اشیاء بدین ترتیب است که به سوژهی مورد نظر یک شناسه یک پروتکل اینترنتی یکتا تعلق میگیرد که دادههای لازم را برای پایگاه داده مربوطه ارسال میکند. دادههایی که توسط ابزارهای مختلف از قبیل گوشیهای تلفن همراه و انواع رایانهها و تبلتها قابل مشاهده خواهند بود. بسیاری دانشمندان بر این باورند که توسعه محاسبات پوشیدنی و تعبیه شده انقلاب آینده در فناوریهای دیجیتال را رقم خواهند زد، و افزایش سلامت، بهرهوری، امنیت، راحتی و طیف گسترده¬ای از اطلاعات مفید برای افراد و سازمانها را در پی خواهد داشت. از طرفی چالشهایی در حیطه محرمانگی شخصی، پیچیدگی تکنولوژی و ایجاد شکاف دیجیتال مطرح خواهند شد. بنابراین امروزه به-علت رشد روز افزون اینترنت و حجم بسیار زیاد اطلاعات نیاز به سیستم¬هایی داریم تا بتوانند مناسب¬ترین خدمات و محصولات را به کاربر توصیه کنند سیستم¬هایی که این وظیفه را انجام می¬دهند سیستم¬های توصیه¬گر نامیده می¬شوند. این سیستم¬ها با ایجاد پیشنهادات مناسب برای خرید باعث خرید بیشتر و افزایش رضایت مشتری از خرید اینترنتی می¬گردند. هدف اصلی سیستم¬های توصیه¬گر، تولید توصیه¬های با معنی به گروهی از کاربران است که آن کاربران به آن گروه از محصولات یا اقلام علاقه دارند. سیستم¬های توصیه¬گر تلاش می¬کنند علایق کاربر را حدس بزنند و سپس نزدیکترین و مناسبترین کالا به سلایق کاربر را به آن پیشنهاد دهند. به علت گسترش اینترنت، ضرورت استفاده از سیستم¬های توصیه¬گر برای فیلتر¬کردن اطلاعات تا حد زیادی افزایش یافته است. بنابراین تجربیات علمی نشان میدهد که سیستم توصیهگر میتواند یک سری توصیههای عینی تولید کند که بر اساس دقیق و متنوع بودن، تازگی و پوشش بالایی را برای کاربران کارایی داشته باشد. در سیستمهای توصیه گر به کاربری که توصیه جاری در سیستم، برای وی در حال پردازش و آماده شدن است، کاربر فعال یا کاربر هدف میگویند، همچنین سامانههای توصیهگر سعی در این دارند که دقت را بهترین نحو بالا ببرند ولی عوامل دیگری هم تاثیر بسزایی در موفقیت آنها دارند.
اینترنت اشیاء مفهومی جدید در دنیای فناوری و ارتباطات است. به¬صورت خلاصه اینترنت اشیاء فناوری مدرنی است که در آن برای هر موجودی (انسان، حیوان و یا اشیاء) قابلیت ارسال داده از طریق شبکههای ارتباطی، اعم از اینترنت یا اینترانت، فراهم میگردد. فرآیند ارسال دادهها در فناوری اینترنت اشیاء بدین ترتیب است که به سوژهی مورد نظر یک شناسه یک پروتکل اینترنتی یکتا تعلق میگیرد که دادههای لازم را برای پایگاه داده مربوطه ارسال میکند. دادههایی که توسط ابزارهای مختلف از قبیل گوشیهای تلفن همراه و انواع رایانهها و تبلتها قابل مشاهده خواهند بود. بسیاری دانشمندان بر این باورند که توسعه محاسبات پوشیدنی و تعبیه شده انقلاب آینده در فناوریهای دیجیتال را رقم خواهند زد، و افزایش سلامت، بهرهوری، امنیت، راحتی و طیف گسترده¬ای از اطلاعات مفید برای افراد و سازمانها را در پی خواهد داشت. از طرفی چالشهایی در حیطه محرمانگی شخصی، پیچیدگی تکنولوژی و ایجاد شکاف دیجیتال مطرح خواهند شد. بنابراین امروزه به-علت رشد روز افزون اینترنت و حجم بسیار زیاد اطلاعات نیاز به سیستم¬هایی داریم تا بتوانند مناسب¬ترین خدمات و محصولات را به کاربر توصیه کنند سیستم¬هایی که این وظیفه را انجام می¬دهند سیستم¬های توصیه¬گر نامیده می¬شوند. این سیستم¬ها با ایجاد پیشنهادات مناسب برای خرید باعث خرید بیشتر و افزایش رضایت مشتری از خرید اینترنتی می¬گردند. هدف اصلی سیستم¬های توصیه¬گر، تولید توصیه¬های با معنی به گروهی از کاربران است که آن کاربران به آن گروه از محصولات یا اقلام علاقه دارند. سیستم¬های توصیه¬گر تلاش می¬کنند علایق کاربر را حدس بزنند و سپس نزدیکترین و مناسبترین کالا به سلایق کاربر را به آن پیشنهاد دهند. به علت گسترش اینترنت، ضرورت استفاده از سیستم¬های توصیه¬گر برای فیلتر¬کردن اطلاعات تا حد زیادی افزایش یافته است. بنابراین تجربیات علمی نشان میدهد که سیستم توصیهگر میتواند یک سری توصیههای عینی تولید کند که بر اساس دقیق و متنوع بودن، تازگی و پوشش بالایی را برای کاربران کارایی داشته باشد. در سیستمهای توصیه گر به کاربری که توصیه جاری در سیستم، برای وی در حال پردازش و آماده شدن است، کاربر فعال یا کاربر هدف میگویند، همچنین سامانههای توصیهگر سعی در این دارند که دقت را بهترین نحو بالا ببرند ولی عوامل دیگری هم تاثیر بسزایی در موفقیت آنها دارند.
کلمات کلیدی :
اینترنت اشیاء، سیستم های توصیه گر، سیستم توصیه گر تعاملی، سیستم توصیه گر مبتنی بر محتوا، سیستم توصیه گر مبتنی بر دانش
اینترنت اشیاء، سیستم های توصیه گر، سیستم توصیه گر تعاملی، سیستم توصیه گر مبتنی بر محتوا، سیستم توصیه گر مبتنی بر دانش
-
103
-
0
-
1403/11/04
-
1403/11/10
-
1403/11/17