آخرین مهلت ارسال مقالات برای دوره ۵ -شماره ۱۵ -تابستان ماه ۱۴۰۴:
(۱۵ شهریور ماه ۱۴۰۴)
کاربرد هوش مصنوعی در آموزش: رویکردها،مزایا،چالش ها و آینده پژوهی
دوره و شماره : آماده انتشار
1 دانشجوی کارشناسی، گروه مهندسی کامپیوتر، واحد پیشوا، دانشگاه آزاد اسلامی، ورامین، ایران
2 گروه مهندسی کامپیوتر، واحد پیشوا، دانشگاه آزاد اسلامی، ورامین، ایران
چکیده :
هوش مصنوعی بهعنوان یکی از فناوریهای کلیدی قرن بیستویکم، تأثیرات گستردهای بر حوزه آموزش داشته است. این فناوری با بهرهگیری از الگوریتمهای یادگیری ماشین، پردازش زبان طبیعی و تحلیل دادههای کلان، توانسته روشهای آموزش و یادگیری را متحول سازد. این مقاله با رویکردی مروری، به بررسی ابعاد مختلف کاربرد هوش مصنوعی در آموزش، شامل آموزش تطبیقی، سیستمهای توصیهگر، ارزیابی خودکار، دستیارهای آموزشی و یادگیری عمیق پرداخته است. همچنین، چالشهای اخلاقی، فنی، و فرهنگی موجود بررسی شده و نگاهی به آینده و مسیرهای پژوهشی آتی در این حوزه ارائه شده است. نتایج نشان میدهد که هوش مصنوعی، در صورت بهرهبرداری صحیح، میتواند ابزاری نیرومند در راستای ارتقاء کیفیت آموزش و یادگیری باشد.
هوش مصنوعی بهعنوان یکی از فناوریهای کلیدی قرن بیستویکم، تأثیرات گستردهای بر حوزه آموزش داشته است. این فناوری با بهرهگیری از الگوریتمهای یادگیری ماشین، پردازش زبان طبیعی و تحلیل دادههای کلان، توانسته روشهای آموزش و یادگیری را متحول سازد. این مقاله با رویکردی مروری، به بررسی ابعاد مختلف کاربرد هوش مصنوعی در آموزش، شامل آموزش تطبیقی، سیستمهای توصیهگر، ارزیابی خودکار، دستیارهای آموزشی و یادگیری عمیق پرداخته است. همچنین، چالشهای اخلاقی، فنی، و فرهنگی موجود بررسی شده و نگاهی به آینده و مسیرهای پژوهشی آتی در این حوزه ارائه شده است. نتایج نشان میدهد که هوش مصنوعی، در صورت بهرهبرداری صحیح، میتواند ابزاری نیرومند در راستای ارتقاء کیفیت آموزش و یادگیری باشد.
کلمات کلیدی :
هوش مصنوعی ، آموزش تطبیقی ، یادگیری شخصیسازیشده ، چالشهای اخلاقی ، آینده آموزش
هوش مصنوعی ، آموزش تطبیقی ، یادگیری شخصیسازیشده ، چالشهای اخلاقی ، آینده آموزش
-
158