ثبت نام در مجله
ورود به پنل کاربری
مهلت ارسال مقالات

آخرین مهلت ارسال مقالات برای دوره ۵ -شماره ۱۷ -زمستان ۱۴۰۴:

(۳۰ آذر ماه ۱۴۰۴)

 
بانک ها و نمایه ها


civilica

56454

tpbin

magiran

jref-fa

Irindexing

Untitled

 

قوانین

قانون بین المللی کپی رایت

 این نشریه تحت قانون بین المللی کپی رایت BY: Creative Commons  می‌باشد.

قوانین کمیتۀ اخلاق در انتشار

این نشریه تابع قوانین کمیتۀ اخلاق در انتشار (COPE) است و از آیین نامه اجرایی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در آثار علمی پیروی می نماید.

open access
دسترسی آزاد به مقالات نشریه
 
DOAJ
 
مروری بر ارزیابی بلوغ دیجیتال در آموزش الکترونیکی مدارس با رویکرد سیستم‌های پشتیبان تصمیم‌گیری (DSS) و روش‌های AHP-TOPSIS
دوره و شماره : آماده انتشار
نویسندگان : علیرضا عباسی روشن* 1، مهدی علیرضانژاد 2
1- دانشجوی کارشناس ارشد مهندسی فناوری اطلاعات، موسسه مارلیک نوشهر
2- استادیار گروه کامپیوتر، دانشگاه آزاد اسلامی‌واحد فیروزکوه
چکیده :
تحول دیجیتال در نظام‌های آموزشی به‌عنوان یکی از ارکان اصلی نوآوری و بهبود کیفیت یادگیری شناخته می‌شود. با وجود سرمایه‌گذاری‌های گسترده در فناوری و زیرساخت‌های آموزشی، بسیاری از نظام‌های آموزشی، از جمله مدارس ایران، هنوز فاقد چارچوب‌های علمی و بومی برای ارزیابی بلوغ دیجیتال آموزش الکترونیکی هستند. این مقاله مروری با هدف بررسی مطالعات و مدل‌های موجود در حوزه بلوغ دیجیتال، به تحلیل ابعاد، شاخص‌ها و روش‌های ارزیابی با تأکید بر سیستم‌های پشتیبان تصمیم‌گیری (DSS) می‌پردازد. در این راستا، از ترکیب روش‌های فرآیند تحلیل سلسله‌مراتبی (AHP) برای وزن‌دهی معیارها و روش تاپسیس (TOPSIS) برای رتبه‌بندی سطوح بلوغ استفاده شده است. مرور ادبیات نشان می‌دهد که ابعاد «فناورانه»، «منابع انسانی»، «فرهنگی» و «مدیریتی» بیشترین نقش را در تبیین بلوغ دیجیتال ایفا می‌کنند. همچنین، به‌کارگیری نسخه‌های فازی AHP-TOPSIS به‌عنوان رویکردی مؤثر در مدیریت ابهام و ارتقای دقت تصمیم‌گیری مورد توجه قرار گرفته است. نتایج مرور نشان می‌دهد که معیارهای مربوط به فرآیندهای آموزشی، رهبری و فرهنگ دیجیتال بیشترین تأثیر را در دستیابی به سطوح بالاتر بلوغ دارند، در حالی که چالش‌های زیرساختی و نابرابری دسترسی، موانع اصلی توسعه آموزش دیجیتال محسوب می‌شوند. در نهایت، این مقاله با تلفیق یافته‌های نظری و تجربی، چارچوبی مرجع برای طراحی مدل‌های بومی ارزیابی بلوغ دیجیتال و پشتیبانی تصمیم در سیاست‌گذاری آموزشی پیشنهاد می‌کند.